INFORMACE KE ZDRAVÝM ZÁDŮM

Bolesti zad

Počet lidí sužovaných bolestmi zad se stále zvyšuje. Jedná se o vůbec nejčastější příčinu pracovní neschopnosti. Také Vás bolí záda?

První pomoc při bolestech zad - Pro akutní zklidnění náhlých bolestí je obvykle nejúčinnější klid, úlevová poloha na lůžku a aplikace suchého tepla. Dlouhodobé užívání léků proti bolesti není možné doporučit. Léčba bolesti neřeší podstatu onemocnění. Navíc každé užívání léků je spojeno s možným výskytem nežádoucích účinků. 

Jak se bolest zad léčí ?  Lékař Vám při první návštěvě nejdříve pečlivě vyšetří celou páteř. Zhodnotí její zakřivení a rozsah pohybu, pohmatem prověří napětí svalů v nejbližším okolí páteře. Dále obvykle vyšetří hybnost a citlivost Vašich končetin a základní šlachové reflexi.

U nezávažných bolestí zad se obvykle doporučuje pouze krátkodobý klid na lůžku a podávání léků proti bolesti. Ukazuje se totiž, že při pracovní neschopnosti a dlouhodobém klidu se až pětkrát zvyšuje riziko dlouhodobého přetrvávání obtíží a "útěku" nemocného do invalidního důchodu.

Léčba se v zásadě liší u bolestí krátkodobých, které netrvají déle než jeden týden a u bolestí trvajících delší období.

U krátkodobých bolestí je vhodná úlevová poloha na lůžku, aplikace suchého tepla na bolestivé místo, podávání léků proti bolesti. Po ústupu bolestí následuje další rehabilitační péče - učení základních cviků na posílení svalového korzetu, cviky ve vodě, plavání.

U bolestí trvajících déle než jeden týden Vám lékař provede důkladné vyšetření páteře. Zhotoví rentgenový snímek, zajistí Vám neurologické vyšetření a odebere krev na důkaz případného zánětu. Dále je potom možné možno doplnit další speciální vyšetření jako je vyšetření pomocí počítačové tomografie (CT) nebo magnetické rezonance (MRI), popřípadě odběrem mozkomíšního moku tzv. lumbální punkcí.

Mohou i Vás bolet záda? Pokud vedete spíše sedavý způsob života nebo naopak nevyrovnaně zatěžujete páteř při fyzicky náročné práci, jste ohroženi bolestmi páteře přibližně ve stejné míře. Páteř vyžaduje pravidelný přiměřený pohyb i odpočinek.

Zdroj: www.ordinace.cz




JAK PŘEDCHÁZET BOLESTEM ZAD

Bolest zad může přijít kdykoli, v každém věku, záleží na  životním stylu,  zaměstnání, pohybových aktivitách, atd. Někdy se jedná o úraz, jindy zase o dlouhodobější příčinu - špatné držení těla, nesprávné cvičení nebo málo pohybu. Stejně tak jako máme svaly třeba na nohou, stejně tak se svaly tvoří i na zádech. Pokud chybí pravidelná pohybová aktivita, svaly chátrají a může se stát, že při menší námaze se záda ozvou.

Co  s tím?

Udržovat se v kondici. Nemustíe denně  chodit do posilovny, nebo běhat, ale měli byste alespoň 2x týdně provádět taková cvičení, která jsou v souladu s vaším zdravotním stavem a nejsou pro vás příliš zatěžující. Především ti, co mají sedavé zaměstnání.. To co našemu tělu dáváme, to z něj také dostáváme.

Častá bolest zad přichází v oblasti kříže, především jí trpí lidé, kteří jsou „celý den na nohou“ . Vhodným řešením mohou být masáže, ale i zde platí, že by měly být prováděny pravidelně.

Nemáte čas? Udělejte si ho, zdraví máte jenom jedno.

 

DEVATERO K PEVNÝM ZÁDŮM

1. POHYB - pokud máte sedavé zaměstnání, zvyšuje se riziko o 500%, že jednou budete trpět bolestmi zad. Důležité je proto mít stabilní svalový korzet, který získáme pravidelným cvičením.

2. SPRÁVNÝ POSTOJ - všímejte si toho, jak sedíte - nejen u PC, chodíte, ležíte ..

3. VÁHA - s každým kilogramem tuku navíc bojuje nejen naše páteř...

4. PESTRÁ A VYVÁŽENÁ STRAVA - pohybové ústrojí je závislé na tom, co jíme..

5. UVOLNIT SE - stres "nesedí" jenom v týle, prochází celým křížem. V zemích Dálného východu bolesti zad neznají. Proč?  Během dne cvičí - napětí uvolní.

6. NEBÝT SMUTNÝ - každý 3. pacient s bolestmi zad trpí také depresemi. Naše duše aktivuje bolest, proto relaxujte, meditujte, choďte do přírody..

7. VZPŘÍMENÁ HLAVA - hlava drží člověka zpříma - důležité je také zdravé sebevědomí...

8. BÝT AKTIVNÍ - zábaly, masáže, cvičení ..

9. MYSLETE  CELOSTNĚ - když se objeví bolesti zad, jedná se o signál těla i duše - poruchy vnitřních orgánů se často ohlašují v zádech, stres způsobuje choronická onemocnění.